التخطي إلى المحتوى الرئيسي

رقم 5 فى حياة أسماء عصام العريان


السلام عليكم

أثناء تجولى فى مدونات الاخوة والاخوات

أستوقفنى بوست للأخت اسماء عصام العريان

وهو رقم 5 فى حياتها

لننقله لكم

فك الله أسر الدكتور

وكل الاخوة فى كل مكان


من وانا طفله بعانى من موضوع اعتقال ابى تانى اعتقال ليه وانا عندى خمس سنين .. سنة 95اتحاكم عليه خمس سنين ... خرج وانا فى خمسة ابتدائىقعد معانا خمس سنين اتاخد تانى سنة 2005 ... فى شهر خمسةخرج قعد معانا خمس شهور ... اتاخد تانى فى شهر خمسة والمرة دى خامس مرة يعتقل "يوم الاعتقال" الخبر نزل عليا انا كالصاعقة .. لانى بصراحة مكنتش متوقعه خالصالمهم انا هاحكيلكم على اليوم من اوله من ساعة ما بابا اتمنع من السفرانا كنت هدخل انام على غير عادتى على الساعه 12 .. بس لقيت بابا بيقولى بما انه عارف انى بسهر للفجر ,اسماء صحينى الساعه 2لان الطيارة كانت الساعة 6المهم سهرت عشان اصحى بابا .. وبعدين سلم عليا وقالى عايزة ايه من تركيا وكده ( كان نفسه اوى انه يسافر )وقالى كمان ... ابقى ابعتيلى مسدجات وانا فى تركيا ومتنسنيشالمهم كملنا السهرة انا وماما لبعد الفجر عشان نطمن على باباوواقفين فى البلكونة لقيناه رجعاول لما دخل البيت قعد يهزر معايا ويقولى شفتى جبتلك ايه من تركيا .. تعالو اتفرجو جبتلكو ايه ..وانا والله حاسه ان كان من جواه مضايق قوىالمهم بعديها المفروض اننا بنتمشى بعد الفجر ... فانا اعتذرتلهم لانى كنت خرمانه نوم ..المهم بعديها انا كان عندى خطوبة واحدة صحبتى فى اكتوبر ..فقلنا بالمرة نروح نغير جو يومين فى شقتنا الى فى اكتوبرواتفقنا مع بابا ان هو بعد ما يخلص الاجتماع بتاعه هيجيلنا على اكتوبر وانا وماما سبقناه لاكتوبر ..وهو قعد يجهز مع ماما الحاجات الى هناخدها معاناوكانت الحاجات معاه فى العربيةرحت انا وماما اكتوبر .. هى راحت لاختى عقبال ما اخلص انا الخطوبةوبعدين لقيت التليفون بيرن .. لقيته ابراهيم .. خير يا ابراهيماسماء امن الدوله عند عمو سناء واحتمال يجو عندناالمهم انا كنت مطمنه شويه على اساس ان بابا مش فى البيتعقبال ما قفلت مع ابراهيم لقيت سميه بتكلمنى .. بتقلى امن الدوله عندنا .. وكسرو الباب ..انا ساعتها وشى اصفر وقلتلها طيب وبابا فين .. قالتلى معرفش ( مكنتش تعرف لسه ان بابا اتاخد ) المهم انا قاعدة كل ده اتصل ببابا يدينى مشغول ...اتصلت بمحمد صقر زوج سميه اختى ... قالى انهم اخدو بابا وعمو سناءساعتها بقى قلبتلهم الخطوبه الى شىء تانى .. وانا عايزة اروح وحاجات من هذا القبيلروحت انا وماما للهرم جينا لقيناهم مشيو من البيت خلاصهما ملقوش حد غير زوجه اخويا .. بس هيا مكنش معاها مفتاح البيت .. فكسرو الباب .. وفتشو كل الغرف ... بس مسرقوش حاجه .. ومضو زوج خالتى على ورقة انهم مسرقوش حاجة .... اخدو شوية مقالات لابى بخط اليد .. وبعض اوراق تخصههنقضى رمضان لتالت سنه متتالية من غير باباملحقش يغير جو فى اكتوبر .... ملحقناش نحجز فى مصيف ونصيفتالت صيف على التوالى بابا ميقضيهوش معانامنعوه من السفر لتركيا ... ومنعونا من المصيف مع بابابجد مش عارفة اقول اية .. يمكن انا اكتر واحدة مضايقة لغيابة .. لانه كان هو الى معايا فى البيت هو ومامابجد بجد .. البيت ملهوش اى طعم .. بجد بجد يا بابا وحشتنى ..




تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

تعالوا نحلم نبقى كبار

تعالوا نحلم نبقى كبار اسم اغنيه وجدتها على النت للفنان مصطفى محمود وكتير رجعت بذاكرتى الى الوراء فعلا ايام ما كنت صغير كتير حلمت أمتى أكبر وكتير حلمت أكون حاجات كتيرة بس للأسف انا لما كبرت دلوقتى وشوفت الذل اللى بنعيشه وجدت لسان حالى بيقول تعالوا تبقى صغار على الاقل مش هنفكر فى وضع البلد هنعيش الحياة بطولها وعرضها من غير تفكير فتيجوا نهرب شويه من الواقع اللى احنا فيه شويه مش على طول ولو دقيقه كدا كتير دقيقه طيب اوك نخليها 5 دقايق ونحلم نبقى صغار وهل كان حالنا زى الحال واحنا كبار ويلا سلام واسيبكم مع الاغنيه اللى انا حسيبت بأيام طفولتى وكم أحن اليها تعالوا نحلم نبقى كبار

سميه... كتبت شعر .. تبقى إرهابيه ... وتخش السجن.....وتحيا الحريه الغربيه ...

سمية مالك بتشتغل في مكتبة في مطار هيثرو في بريطانيا عندها 23 سنة كتبت شعر واعتقلت بسببه Free Samina Malik الحريه لسميه مالك دا خبر أعتقالها http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/7084801.stm دى تفاصيل أكثر عند نوارا نجم http://tahyyes.blogspot.com/2007/11/blog-post_13.html دى حمله من أجل الافراج عنها http://freesaminamalik.blogspot.com أنتهى الخبر هو الواحد هيلاحق ياجدعان اعتقال الاخوان فى مصر قلنا ماشى دول محظورين أرهابيين عاوزين إصلاح لكن البنت دى 23 سنه يعنى فى عز شبابها علشان بتكتب شعر تعتقل اه يا زمن

مبحــبش أبدا أزعل حــد ولا حبش حد يزعل منـى

السلام عليكم ازيكم يا شباب... يارب يكون الكل بخير هو أنا والله المفروض جاوبت على تاجين ... بس نخليه البوست القادم إن شاء الله ومتأسف للناس اللى بعتوه على التأخير ..لإنشغالى بعض الشيء والبوست دا هيكون بداية لسلسله من أشعار مجموعه من المدونين والشباب اللي نعرفهم على النت اللي عندهم الموهبة كتابه الشعر .. سواء الشعر العامي الحر .. أو الشعر النظامي أو اى شيء حلو ممكن يتسمع فقلنا إن مش الكل بيحب يقرا الشعر الأيام دا بس لما بنخرج الشعر دا في صورة مسموعة أو مرئية بيزيد الإقبال والناس بتحب كدا حد معاي في النقطة دي الكل معاى الحمد لله أو ممكن تقول زى ما أتعلمنا في التنميه البشرية إن الناس فيها اللي سمعي أو بصري أو حسي المهم بلاش نطلع بعيد عن موضوعنا المدون معتز عادل عند حاجات كتير ..والراجل مشكور مش ممانع نبدأ نشتغل ونعمل حاجات كويسه زيه بالضبط المدون منذر .. له حاجات كميله خالص زيه شمس زيه أحمد سعيد زيه حمادة زيدان كتير من الشباب معانا لهم كتابات وقصائد حلوة .. ممكن أنها تخدم القضايا اللي بنتشتغل فيها وحتى لو برا قضايا الحرية ... لو عن المشاعر .... لو عن الوطنية ... لو عن اى شيء إن شاء الله