التخطي إلى المحتوى الرئيسي

الإبداع الفني و دوره في صناعة الأفكار


نظم شباب موقع يقظة فكر ندوة عن الإبداع الفني وتأثيرة في صناعة الأفكار بنقابة الصحفيين يوم الأربعاء بالتعاون مع لجنة الحريات بنقابة الصحفيين ، وكان علي رأس الحضور الصحفي محمد عبد القدوس والدكتور أحمد عكاشة والمهندس أحمد أبو هيبه والفنان يحي حوي ، وحضر القيادي عبد المنعم أبو الفتوح ، بالإضافه إلي جموع كبيرة من كل جامعات مصر ، والمدونين وا لإعلاميين .

وبدأت الندوة بكلمه من الأستاذ محمد عبد القصود ، رحب فيها بالحضور الكريم وعبر عن سعادته الغامره بالحضور الشبابي الكبير لحضور مثل هذة الفاعليات التي من شأنها تساعد علي التغيير والإصلاح .

تكلم بعدها الدكتور / أحمد عكاشة

وتحدث عن معوقات الإبداع ، مثل الخلل النفسي وغياب القدوة وغيرها من الصفات التي من شأنها تعوق الإبداع لدي الفرد . وأكد علي أن التغيير السلمي هو الحل وأن الإبداع الفني من أدوات التغيير السلمي في المجتمع . وتم فتح المجال لبعض الأسئلة من جمع الشباب .

ثم فاجأ الدكتور/ عبد المنعم أبو الفتوح الحضور بوجوده ومشاركته في الندوة ، وتحدث عن أن جيل شباب اليوم هو أوفر حظا من جيله ، حيث تتوفر لديه كل مقومات الإصلاح والتغيير ، علي عكس جيل الشباب في سنه كان يواجه كثير من المصاعب في التغيير والإبداع ، وأشار أن هذا التجمع ما هو إلا صورة من الإبداع الشبابي في المجتمع ، وأشار أن صور الإبداع كثيرة في مصر وخير دليل أن مصر فيها الكتير من البرادعي ، مع أحترمي الشديد للبرادعي وانه قيمه جميله لمصر ، إلا أن الظروف تمنعهم من الإبداع والظهور .

وأشاد بهذا اللقاء وأنه يعطيه كثير من الأمل أن مصر فيها شباب يريدوا أن يصلحوا ويغيروا من واقع مجتمعاتهم .

ثم جاء دور المهندس / أحمد أبو هيبه المدير التنفيذي لقناة فور شباب ، وعبر عن سعادة البالغة بهذا العدد الغفير من الشباب المصري كما أنه سعيد بالتعلم من الأساتذة والقادة الموجدين ، وقص علي الحضور رحلته مع الفن حيث أنه خريج كليه الهندسه ولكن أحب الفن من صغره وكانت البدايه المسرح مع الفنان وجدي العربي ببعض المسرحيات التي أحدثت حركاً فنياً مسرحياً في مصر كان أخرها مسرحية (الشفره(

وأكد علي عدة نقاط غاية في الأهيمه ::

الفنان لابد أن يكون عنده هم للتغيير ، لو عندك هم فنك هيكتسب طاقه دافعه للمجتمع .

الفنان لابد أن يكون صاحب رؤية

الفنان لابد وأن يتعامل مع الفن كصنعة

ليست بالضرورة تكون المعوقات عامل توقف لدي الفنان

مهم جدا للفنان أن يراجع نفسه باستمرار

الفنان لابد وأن يكون متمرد بطبيعته

الإخلاص : ليس الإخلاص الديني المعروف مع أنه مطلوب لكن الإخلاص للفكرة

كما عرض رحلته في عالم الفضاء بتأسيس قناة الرساله ثم تأسيس قناة فور شباب وحصول قناة فور شباب علي 4 جوائز خلال سنه من بثها ، ما هو إلا نتاج إخلاص وإبداع في العمل .

جاء بعد ذلك كروان الحفل الفنان المبدع يحي حوي ، رحب بالحضور بطريقته الخاصه بموال جميل لأهل مصر ولشباب يقظه فكر

ثم تم عرض كليب ياذا الجلالي ، وقال أن لون هذا الكليب ليس لونه ولكن كان فكرة المهندس أحمد أبو هيبه وبقوة إقناعه ، إقتنع وتم تسجيل وتصوير الكليب .

ثم غني أغنيه سجلت خصيصا لشباب يقظة فكر من كلمات د / مصطفي النجار وغناء وألحان المبدع يحي حوي

كان مطلعها

عشان الحلم واحد .. تتجمع القلوب

عشان الحلم واحد.. تتوحد الدروب


وايدين ويا ايدين .. تزرع حلم السنين

والخطوة بالطريق .. تشفي القلب الحزين

يا أحلام السنين .. يا آهات الحنين

تمسح دمع الحزاني .. وتدواي المجروحين


الخير في قلوبنا باقي .. اغرس بكرة تلاقي

والفكرة مش تموت .. لو لاقت ليها ساقي


مهما بعدنا كتير.. أو طال بينا المسير

مهما كسروا الجناح .. نرجع تاني نطير


أحلامنا لكل ناسنا ..دول منا وهما احنا

ثم غني أغنيه كن جميلا ، وأغنية ياعروس الشام التي ستعرض قريبا علي شاشه فور شباب ، كانت بعض كلماتها

ياقدس يأم المدائن ياعروس الشام

فيكي الطيور تعلمت أنغامها ... وبحسنك أفتتن القمر

ياقدس ياللغة السماء .. ورحلة الإسراء

جاء بعد ذلك عرض لنماذج مبدعه من الشباب سواء في إنتاج الأفلام الوثائقية أو السينمائية التي نالت إعجاب الحضور .

علي الهامش : كم كنت سعيد بهذة الفكرة ... لسه في خير في شباب مصر


تعليقات

  1. جميل ان نجد الشباب مهموم بالقضايا

    صور جميلة يا محمد

    اتمناك بخير يا عزيزي .


    أحمد

    ردحذف

إرسال تعليق

تعليقك يهمنا...
لو لم تملك حساب للتعليق .. إختار مجهول .. ووقع في نهاية التعليق

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

تعالوا نحلم نبقى كبار

تعالوا نحلم نبقى كبار اسم اغنيه وجدتها على النت للفنان مصطفى محمود وكتير رجعت بذاكرتى الى الوراء فعلا ايام ما كنت صغير كتير حلمت أمتى أكبر وكتير حلمت أكون حاجات كتيرة بس للأسف انا لما كبرت دلوقتى وشوفت الذل اللى بنعيشه وجدت لسان حالى بيقول تعالوا تبقى صغار على الاقل مش هنفكر فى وضع البلد هنعيش الحياة بطولها وعرضها من غير تفكير فتيجوا نهرب شويه من الواقع اللى احنا فيه شويه مش على طول ولو دقيقه كدا كتير دقيقه طيب اوك نخليها 5 دقايق ونحلم نبقى صغار وهل كان حالنا زى الحال واحنا كبار ويلا سلام واسيبكم مع الاغنيه اللى انا حسيبت بأيام طفولتى وكم أحن اليها تعالوا نحلم نبقى كبار

سميه... كتبت شعر .. تبقى إرهابيه ... وتخش السجن.....وتحيا الحريه الغربيه ...

سمية مالك بتشتغل في مكتبة في مطار هيثرو في بريطانيا عندها 23 سنة كتبت شعر واعتقلت بسببه Free Samina Malik الحريه لسميه مالك دا خبر أعتقالها http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/7084801.stm دى تفاصيل أكثر عند نوارا نجم http://tahyyes.blogspot.com/2007/11/blog-post_13.html دى حمله من أجل الافراج عنها http://freesaminamalik.blogspot.com أنتهى الخبر هو الواحد هيلاحق ياجدعان اعتقال الاخوان فى مصر قلنا ماشى دول محظورين أرهابيين عاوزين إصلاح لكن البنت دى 23 سنه يعنى فى عز شبابها علشان بتكتب شعر تعتقل اه يا زمن

مبحــبش أبدا أزعل حــد ولا حبش حد يزعل منـى

السلام عليكم ازيكم يا شباب... يارب يكون الكل بخير هو أنا والله المفروض جاوبت على تاجين ... بس نخليه البوست القادم إن شاء الله ومتأسف للناس اللى بعتوه على التأخير ..لإنشغالى بعض الشيء والبوست دا هيكون بداية لسلسله من أشعار مجموعه من المدونين والشباب اللي نعرفهم على النت اللي عندهم الموهبة كتابه الشعر .. سواء الشعر العامي الحر .. أو الشعر النظامي أو اى شيء حلو ممكن يتسمع فقلنا إن مش الكل بيحب يقرا الشعر الأيام دا بس لما بنخرج الشعر دا في صورة مسموعة أو مرئية بيزيد الإقبال والناس بتحب كدا حد معاي في النقطة دي الكل معاى الحمد لله أو ممكن تقول زى ما أتعلمنا في التنميه البشرية إن الناس فيها اللي سمعي أو بصري أو حسي المهم بلاش نطلع بعيد عن موضوعنا المدون معتز عادل عند حاجات كتير ..والراجل مشكور مش ممانع نبدأ نشتغل ونعمل حاجات كويسه زيه بالضبط المدون منذر .. له حاجات كميله خالص زيه شمس زيه أحمد سعيد زيه حمادة زيدان كتير من الشباب معانا لهم كتابات وقصائد حلوة .. ممكن أنها تخدم القضايا اللي بنتشتغل فيها وحتى لو برا قضايا الحرية ... لو عن المشاعر .... لو عن الوطنية ... لو عن اى شيء إن شاء الله