التخطي إلى المحتوى الرئيسي

عذراً ،،،،، سامحينى


طفل لأسرة هو الكبير ولكن ليس البكر فقد سبقه أخ وأخت ولكن مشيئة الله لم تكتب لهم العيش ، ووسط الأهل شب عوده وكبر ، وأصبح شاب جامعي ومن حسن حظه أن دراسته تتصل بالكمبيوتر إتصال شديد وكبير

ولكن ليست هذة الحكاية

الحكاية تبدأ عندما تدخل أم هذا الشاب عليه وهو منهمر ما بين صفحات الأنترنت وتصميم بعض البرامج وتنظيم بعض الملفات ، وتبدأ الأم في الحديث ( أزيك ياحبيبى عامل إيه ؟ ) ويرد عليها وهو ما زال منشغل ببحور هذا العالم العنكبوتي ، وتطلب منه الأم أن تفضفض له بموضوع ما ، يقبل ويستمر في إرتباطه الشديد بصفحات الأنترنت ولسانه لا ينطق بغير
( اممم - نعم - لالا - صح ) وغيرها من الكلمات التي تشابه هذة الكلمات ، تنتهي الأم من حديثها بعد قله إهتمام من الأبن وزيادة إهتمام بعالمه الأخر


( طيب ياحبيبى أقوم أحضر لك الغدا )

يلتفت الشاب عن يمينه وهو مستمر في ( اممم - ايوة - نعم ) ولكن هذة المره لا يجد أمه علي يمينه

وهنا

يتوقف عن الكتابه بالكيبورد والضغط بالماوس ، بل يغلق جهازه ويرتمي علي سريرة
ويبدأ في البكاء ، بل ويشتد في البوح

يا الله يمنعني حبي الشديد لهذا الجهاز الغبي ، عن حبي لمن حملتني في بطنها
يا الله يشغلني أصدقائى من شتي العالم عن أقرب أنسانه لي
يا الله يبهرني جمال المواقع والبرامج عن جمال روح أمي وخفه دمها
يا الله تسلينى الدردشه مع أقراني علي الأنترنت عن سمر أمي في الليله وانا نائم في حضنها

يالله أنا أحقر وأقل من أن أكون أبن لهذة الأم المخلصة العابده الداعيه لي بالخير والتوفيق دائما

تدمع عيناه ، يدق قلبه خوفاً من عقاب رب العباد ، ومعه يدق الباب ( حبيبى جهزت لك الغدا )

يسرع في مسح دموعه ، ويهدأ من إخفاق قلبه ، ويأخذ الطعام من أمه وينظر في عيناه بشده ولسان حاله

عذراً أمي،،،،، سامحينى

علي الهامش ،،، هذا الشاب هو أنا
انا وأختي ( رانيا ) في حضن ست الحبايب

أهدي كلمات هذة الأغنية لأمي ولكل أم أنشغل عنها أبنها

تسلملي ياأغلي عندى من الدنيا وما فيها
تسلملي يالي بنسى الهم لما بشوف عنيها

تسلمي من كل هم دا انتى عندى أغلي أم
يسلم القلب المسامح ،،، يسلم الحضن اللى ضم


يسلم القلب اللى ياما ،، ساقاني حبك وأنا جنين
كنت بسمع كل دقه ،،، جايه بالشوق والحنين

يوم ميلادي ، ،صرختي ،، مش من أنا ولا من عذاب
صرختى من غربيتى ،، لما صوت النبض قال

قلت أه أه أه

صمينى ياأمي

قبل ما اعرف نفسى أنا ،، قلبي ياأمي عرفك أنتى
قبل ما أعرف ايه ملامحي ،، عرفت كل ملامحك أنتى

أنا غيرك مليش ،، انا مقدرش أعيش
لو أرجع يوم لبيتنا ،، وأدور ملقكيش

أصرخ وأقول أه أه

ضمينى ياأمي ،، وأرجعى لي

فيديو الأغنيه حصرياً علي مدونتي



२२ مارس ،،بيكون صبحيه عيد الأم الكل بيقول عيد الأم وبنغني للأم وأنا معنديش أدني مشكله
بس أنا هحتفل بواحد تاني خالص
२२ مارس
ذكري إستشاد البطل والقائد القسامي أحمد ياسين
رحمه الله وتقبله وجمعنا به

تعليقات

  1. يالها من لمسة رقسقة ترق لها القلوب وتقشعر لها الأبدان فى عيد حبيبتى وحبيبتك وحبيبة كل أنسان...أماه يرعاك الذى خلق البرية من عدم..وأرجو ان تسامحينى انا أيضاً.

    ردحذف
  2. ربنا يخلي لك ست الحبايب يا فنان وبجد انت بتحكي حال ملايين مش أنت لوحدك .. بس البني ادم كده مش بيعرف قيمة أي حاجة أو أي إنسان غير لما يغيب عنه .. بس كان فيه حاجة مهمة كنت أتمني أنك توضحها لأن بجد موضوعك من غيرها مالهوش طعم .. " الحاجة كانت عاملة لك إيه علي الغدا "

    ردحذف
  3. ياااااااااااااه
    كم منا مش بيتصرف التصرف القبيح التصرف الغبى ده

    للاسف انا كمان اوقات كتير بعمل كده

    خلتن اقوم حالا اقولها سمحينى انا كمان

    كل سنه و كل ام طيبه
    كل سنه و امى وامك وكل الامهات بالف خير

    هاخد على نفسى وعد انى مهما كنت مشغول بالهباب ده عمرى ما هعمل كده تانى
    يارب وفقنى و اقدر انفذ وعدى

    ردحذف
  4. محمد ربنا يكرمك ع التدوينه دي
    فهذا الشاب هو انت وأنا وكثييير ..

    ردحذف
  5. كلنا هذا الرجل ... نفس اللي بيحصل بالظبط معايا :S

    ردحذف
  6. يالها من لمسة وفاء ترق لها القلوب وتقشعر لها الأبدان، فى عيد حبيبتى وحبيبتك وحبيبة كل إنسان.. ولا أبالغ ياشاعر إن قلت لك أننى كنت معك فى غرفتك أسمع والدتك عندما حدثتك وكنت منشغلاً عنها بل كنت انا أيضاً منصرفاً عنها.. وليتنا نقتنص تلك اللحظات التى تذهب ولا تعود، فنتذكرها بماء العين عند فراق ست الحبايب ـأطال الله عمرهن جميعاًـ ولتسامح كل أم إبناً لها عاق، أو عنها بعيداً أو منشغلاً، ولتذكرونا بالدعاء فإنه سنداً لنا فى زمن الهوان...أماه يرعاك الذى خلق البرية من عدم...
    رحمك الله فى ذكراك ياشيخ المجاهدين.

    ردحذف
  7. كلمات فى منتهى الجمال قراتها وانا استمع إلى أغنية ست الحبايب فتأثرت كثيراً
    ربنا يباركلك فيها ياااااااارب
    وبلييييييييييز مش تزعلها منك تانى
    وكفاية إنك مش معاها على طول
    ههههههه بوجعلك ضميرك شوية
    جميل إن الإنسان مننا يقيم علاقته بأمه كل فترة
    ويخليها تتطور دائما من الاحسن للأحسن
    تحياتى

    ردحذف
  8. جزاكم الله خيراً على التذكرة ..

    تابعنا في "بلاوطن" سيكتب الدكتور توكل تدويناته والقيد في يده ..

    ردحذف
  9. اللهم بارك فيها يا رب و اجعلنا معها فى الفردوس الأعلى يا رب العالمين

    ردحذف
  10. جـــــــربت مــــــــره تــعمل حاجه للاقـصي

    لو ما جربتش جرب تشـــــــارك معــــــــــنا

    يمكن نقدم حاجه تكــــــــون مفـــــيده تنفعــنا

    ويمكــــن بيها في الجنه ربنا يجــــمـعنـــــــا

    خليــــــــــــــــــك جـــرئ وشــاركنـــــــــــا

    بامكناك ان تشارك في نهضه امــــــــــــــتنا

    لا تقل لا استطيع المشاركه في بناء عزتـــنا

    ان عــــــزتنا تكمن في تــحرير غفلــــــــتنا

    ندعوك ان تشترك معنا للنهوض بدولتــــنا

    لا تتردد فانها فرصتك في مساعده اخواتنا

    حمله :بايدينا ندفع الخطر عن الاقصي
    رابطه مدونون من اجل فلسطين

    ردحذف
  11. السلام عليكم ورمة الله وبركاته


    الااول ابارك على المدونة
    ماشااااااء الله

    كتير جميله



    ثانيا:

    كتير بتاخدنا الدنيا وتبعدنا يمكن في زحمتها تنسينا ويمكن من انشغالنا بتقفل قلوبنا عن الى فيها

    يمكن بنتوهه في عالمها ولكن.....
    لا بد لها من وقفه مع من حملتنى واعطتنى وحملتنى و..وووووو............


    ولكن فعلا لا اريد ان احتفل به ولا اعترف به فعيد الام عندى يوم ان اكون قرة ا عينها ادخلها الجنات


    ما اعظمه فهو نعم عيدنا فى >كرى استشهاد الشهيد احمد اسماعيل ياسين

    جعله ربي قدوة لشبابنا

    دمت بكل خير
    تحياتى لك ممزوجة بىيات القرآن تحفظك مدى الزمان

    ردحذف
  12. معلش يا محمد كلنا بنغلط وبنرتكب الحماقات دى فى غفلة مننا

    وصدقنى قلب الام دايما غفور

    ربنا يرحم كل ام ويدخلها فسيح جناته وكل سنة وكل ام بخير :)

    ربنا يبارك فيك يا محمد ويوفقك :)

    ردحذف
  13. تسلم يا شاعر
    بجد كلمات هايلة
    اكثر من هايلة
    تسلم

    ردحذف
  14. في مدونة "بلاوطن" كتب الدكتور توكل مسعود أولى تدويناته "هكذا يكون الجيران (1) ... كتبها والقيد في يده .. يسعدنا التواصل

    ردحذف
  15. التدوينة رائعة يا شاعر
    ربنا يحفظلك والدتك ويديمها تاج فوق راسك
    ويبراك فيك
    وتكون لها كما يرضى الله ورسوله
    وكلنا نفس الشخص ده في أوقات ما
    ربنا يعفو عنا ويصلح أحوالنا

    بس اسلوبك فالكتابة حلو فالقصة القصيرة
    انا كده هابدأ أغير
    (:

    دمت بخير كده وتمام

    سلاااااااااااااااااااااااااااام عليكم

    ردحذف
  16. يعطيك العافيه

    http://www.a7tajk.com

    ردحذف
  17. يعطيك العافيه

    http://www.6loom.com/vb/index.php

    ردحذف

إرسال تعليق

تعليقك يهمنا...
لو لم تملك حساب للتعليق .. إختار مجهول .. ووقع في نهاية التعليق

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

تعالوا نحلم نبقى كبار

تعالوا نحلم نبقى كبار اسم اغنيه وجدتها على النت للفنان مصطفى محمود وكتير رجعت بذاكرتى الى الوراء فعلا ايام ما كنت صغير كتير حلمت أمتى أكبر وكتير حلمت أكون حاجات كتيرة بس للأسف انا لما كبرت دلوقتى وشوفت الذل اللى بنعيشه وجدت لسان حالى بيقول تعالوا تبقى صغار على الاقل مش هنفكر فى وضع البلد هنعيش الحياة بطولها وعرضها من غير تفكير فتيجوا نهرب شويه من الواقع اللى احنا فيه شويه مش على طول ولو دقيقه كدا كتير دقيقه طيب اوك نخليها 5 دقايق ونحلم نبقى صغار وهل كان حالنا زى الحال واحنا كبار ويلا سلام واسيبكم مع الاغنيه اللى انا حسيبت بأيام طفولتى وكم أحن اليها تعالوا نحلم نبقى كبار

سميه... كتبت شعر .. تبقى إرهابيه ... وتخش السجن.....وتحيا الحريه الغربيه ...

سمية مالك بتشتغل في مكتبة في مطار هيثرو في بريطانيا عندها 23 سنة كتبت شعر واعتقلت بسببه Free Samina Malik الحريه لسميه مالك دا خبر أعتقالها http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/7084801.stm دى تفاصيل أكثر عند نوارا نجم http://tahyyes.blogspot.com/2007/11/blog-post_13.html دى حمله من أجل الافراج عنها http://freesaminamalik.blogspot.com أنتهى الخبر هو الواحد هيلاحق ياجدعان اعتقال الاخوان فى مصر قلنا ماشى دول محظورين أرهابيين عاوزين إصلاح لكن البنت دى 23 سنه يعنى فى عز شبابها علشان بتكتب شعر تعتقل اه يا زمن

مبحــبش أبدا أزعل حــد ولا حبش حد يزعل منـى

السلام عليكم ازيكم يا شباب... يارب يكون الكل بخير هو أنا والله المفروض جاوبت على تاجين ... بس نخليه البوست القادم إن شاء الله ومتأسف للناس اللى بعتوه على التأخير ..لإنشغالى بعض الشيء والبوست دا هيكون بداية لسلسله من أشعار مجموعه من المدونين والشباب اللي نعرفهم على النت اللي عندهم الموهبة كتابه الشعر .. سواء الشعر العامي الحر .. أو الشعر النظامي أو اى شيء حلو ممكن يتسمع فقلنا إن مش الكل بيحب يقرا الشعر الأيام دا بس لما بنخرج الشعر دا في صورة مسموعة أو مرئية بيزيد الإقبال والناس بتحب كدا حد معاي في النقطة دي الكل معاى الحمد لله أو ممكن تقول زى ما أتعلمنا في التنميه البشرية إن الناس فيها اللي سمعي أو بصري أو حسي المهم بلاش نطلع بعيد عن موضوعنا المدون معتز عادل عند حاجات كتير ..والراجل مشكور مش ممانع نبدأ نشتغل ونعمل حاجات كويسه زيه بالضبط المدون منذر .. له حاجات كميله خالص زيه شمس زيه أحمد سعيد زيه حمادة زيدان كتير من الشباب معانا لهم كتابات وقصائد حلوة .. ممكن أنها تخدم القضايا اللي بنتشتغل فيها وحتى لو برا قضايا الحرية ... لو عن المشاعر .... لو عن الوطنية ... لو عن اى شيء إن شاء الله